مقالات آموزشی آرایشی لگراند

دلایل چرب شدن مو

دلایل چرب شدن موی سر

دلایل چرب شدن مو

موی سر یکی از شاخصه های زیبایی در چهره افراد می باشد. مو انواع مختلفی هم از نوع جنس هم از نوع حالت دارد. انواع جنس مو را می توان در موهای خشک ، موهای چرب و مختلط مشاهده کرد. اما در این بین نگهداری از مو هم سختی های خاص خود را دارد. بخصوص اگر موهای شما چرب باشد دلایل چرب شدن مو موارد بیشماری را شامل می شود و حالت دادن ، آرایش و مواظبت از مو می تواند یکی از دغدغه های روزمره شما باشد.

چرب شدن مو دلایلی مختلفی می تواند داشته باشد. عوامل محیطی بیرون از جمله فعالیت های روزمره و تعریق ، آلودگی هوا و مصرف غذاهای چرب را می توان نام برد. برخی عوامل هم مربوط به ژنتیک و ساختار درونی و هورمونی بدن می باشد. ما در این مقاله سعی کرده ایم تا علل چرب شدن مو و راه حل های پیشگیری و مواظب از آن را برای شما تشریح کنیم. تا بتوانیم شما را در داشتن موهایی شاداب و چهره ای زیبا یاری نماییم.

هدف لگراند ، زیبایی شماست.

علت چرب شدن موی سر

ترشح بیش از حد سبوم

در بافت پوست سر و ریشه مو ، فولیکول های مختلفی وجود دارند که هر کدام وظایف مختلفی از جمله رطوبت رسانی، تغذیه مو و غیره را انجام می دهند. غدد سبابه نمونه ای از این فولیکول ها هستند که در منافذ پوست سر وجود دارند. این غدد ماده ای به نام سبوم را تولید میکنند. مهم ترین وظیفه سبوم آبرسانی به پوست سر و جلوگیری از خشک شدن پوست می باشد.

یکی از عوامل مهمی که منجر به چرب شدن موهای سر می شود اختلال در عملکرد سبوم است. عادت های غذایی نادرست ، شرایط محیطی نامناسب و فشارهای عصبی و روحی باعث تغییرات هورمونی شده و این تغییرات باعث می شود سبوم در غدد سبابه بیش از حد نرمال تولید شده و منجر به چرب شدن موها شود.

چرب شدن مو

عادات نامناسب زندگی روزمره

یکی از علل مهم در میزان خشکی و چرب بودن پوست ، شیوه های زندگی ما انسان هاست. عواملی که با کمی تصمیم جدی میتوانیم به نحو احسن آن را مدیریت کرده و شرایط بهتری را برای بدن و سلامتی و شادابی آن رقم بزنیم.

امروزه رشد مصرف فست فود و غذاهای چرب باعث اختلال در عملکرد هورمون ها و سلول های بدن شده است. بخصوص چربی های اشباع شده و چربی های ترانس که برای پوست و کل بدن مضر هستند. بروز بیماری های مختلف و افزایش وزن در اقشار مختلف جامعه در سال های اخیر نیز خود موید رژیم غذایی نامناسب در بین افراد جامعه است. بهتر است در رژیم غذایی خود از مواد حاوی فیبر و ویتامین دار ، بخصوص غذاهای حاوی ویتامین های B ، E و روی دار استفاده نماییم.

ورزش نکردن نیز یکی از عواملی است که باعث انباشت چربی در نقاط مختلف بدن می شود. در نتیجه همین اتفاق میزان چربی پوست افزایش پیدا کرده و در ناحیه سر که در معرض آفتاب و سایر عوامل محیطی است باعث می شود که ترشح چربی بیش از پیش صورت پذیرد. در نتیجه در زمان کمتری پوست سر و موها چرب می شوند.

چرب شدن موی سر و علت آن

جنس موی افراد

ژنتیک را می توان مهم ترین عامل در تعیین نوع و جنس موهای افراد عنوان کرد. و بسته به این مورد موهای افراد در انواع حالت های مختلف رشد می کند. موهای بسیار پرپشت و در هم تنیده ، موهای ضخیم و همچنین موهای فر به جهت جلوگیری از حرکت مناسب سبوم ها مستعد چرب شدگی بسیار بالایی هستند. افرادی که موهای ضخیم تری دارند فولیکول های بیشتری دارند در نتیجه فولیکول بیشتر، غدد سباسه بیشتری را در خود جای داده است و همین عامل موجب تولید چربی بیشتر در سر و چرب شدن موها می گردد.

تعارضات هورمونی

یکی از هورمون های اصلی بدن بخصوص در آقایان آندروژن ها هستند. وظیفه این هورمون ، کنترل غدد مختلف موجود در بدن می باشد. بروز تعارض و عدم تعادلی آندروژن ها باعث از بین رفتن نظم ترشح غدد چربی در بدن بخصوص در پوست سر می شود.

عدم تعادل هورمونی در سنین نوجوانی و جوانی بسیار شایع است. و در دوران بلوغ که پسرهای جوان به این هورمون ها نیاز بیشتری دارند می تواند یکی از دلایل چرب شدن مو ، ریزش و یا وز شدن موها گردد. هرچند که علایم این عدم تعادل هورمونی در آقایان بیشتر است اما در خانم ها نیز در دوران یائسگی و بارداری می تواند علائم خود را بروز دهد.

شرایط آب و هوایی

زندگی در کلان شهرها و بدنبال آن آلودگی هوا بخصوص آلودگی خودرویی که ناشی از سوخت های فسیلی است خود درصد بالایی از چربی را به همراه دارد که همین عامل یکی از علل اصلی محیطی در چرب شدن موهای سر می باشد.

شرجی بودن و رطوبت بالا نیز باعث تولید چربی در پوست سر شده و نیاز به مراقبت از آن در نواحی مرطوب را دو چندان می نماید. مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد گرمای هوا بخصوص در فصل تابستان است. تعریق و گرمای مستقیم آفتاب بر پوست سر موجب فعالیت غدد چربی پوست و چرب شدن پوست سر می شود. نمک موجود در تعریق خود می تواند یک عامل تعدید کننده برای سلامتی ریشه مو باشد. در نتیجه در فصل تابستان باید تعداد دفعات شستشوی مو را بالاتر برد تا بتوان موهایی شاداب داشت.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب را می توان مادر بیمار ها عنوان کرد. این دو عامل میتوانند بر تمامی اعضا بدن تاثر منفی داشته باشند. بخصوص بروی پوست ، موجب بروز انواع حساسیت ها و بیماری های پوستی میگردند. استرس تاثیر مستقیمی بر عملکرد هورمون ها و غدد دارد. و این تاثیر موجب ایجاد اختلال در فعالیت هورمون ها و در پوست سر ترشح نا معقول چربی و چرب شدن موها می شود.

استرس و چرب شدن مو

مراقبت و نگهداری صحیح از مو

مصرف نادرست محصولات مراقبت از مو

در هنگام خرید شامپو یا صابون های تخصصی که در داروخانه ها و عطاری ها وجود دارد حتما دقت لازم را به خرج دهید. توضیحات آن را بطور کامل مطالعه نمایید. در بسیاری از مواقع این محصولات سازگاری مناسبی با نوع پوست سر و مو ها ندارند و در دراز مدت ممکن است عملکرد فولکول های مو غدد سبابه را تغییر دهند. همیشه مطمئن شوید که شامپوهای مناسب با نوع مو و پوستتان را انتخاب میکنید.

همچنین استفاده از حالت دهنده های مو که اکثر آنها بر پایه پارافین و گلیسیرین تولید شده اند نیز از جمله دلایل چرب شدن مو و پوست سر می باشد.

شانه زدن بیش از حد مو

شانه کردن مو را اگر در دفعات بیشتری انجام دهید ممکن است نتایج عکسی در حفظ سلامت موها داشته باشد. به عبارتی همیشه باید حد اعتدال را حفظ کرد. تعدد شانه کردن مو ها موجب ضعیف شدن ریشه مو و در نتیجه منجر به ریزش مو ها خواهد شد. همچنین برخورد دندانه های شانه با پوست سر موجب افزایش جریان خون در ناحیه سر شده و فعالیت فولیکول ها را افزایش می دهد. در نتیجه فعالیت بیشتر غدد سبابه موجب چرب شدن مو ها خواهد شد.

راهنمای خرید لوازم آرایشی

دست زدن مکرر به موی سر

دست ها و نوک انگشتان همیشه مقداری چربی را در خود جای داده اند. اگر شما عادت دارید ک مکرراً به موهای خود دست بزنید و با انگشتان خود موهای خود را حالت دهید بدانید که موهای شما مستعد چرب شدن هستند. و چربی انگشتان به راحتی موجب چرب شدن موهای شما خواهند شد.

ژنتیک و تاثیر آن بر چرب شدن مو

همانطور که گفته شد ژنتیک یکی از علل اصلی تعیین کننده جنس و نوع پوست و مو است. قطعاً وقتی والدین شما موهای چربی داشته باشند ، موهای شما هم چرب خواهد شد.

نوع پوست نیز در چرب شدن موها بسیار حائز اهمیت است. بطور طبیعی اگر نوع پوست چرب باشد در نتیجه سلول های بدن همیشه با پرکاری چرب مواجه بوده و تولید چربی روی پوست را بیشتر از مقدار طبیعی آن انجام می دهند. بخصوص در ناحیه سر که عوامل محیطی نیز در چرب شدن آن دخیل هستند. به همین جهت هر دو عامل بیرونی و درونی موهای شما را چرب میکنند که نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

راهنمای خرید لوازم آرایشی

پوست چرب و تاثیر آن بر مو

افرادی که دارای پوست های چرب طبیعی هستند، نیز مستعد ابتلا به این تهدید اند. اعتقاد بر این است که اگر یک پوست به طور طبیعی چرب باشد، به دلیل این است که سیستم طبیعی بدن تولید چربی بیش از حد را ایجاد می کند، آسیب پذیر است. اگر شما مشکو ک هستید که پوستتان چرب است، باید از متخصص پوست خود برای مشاوره بیشتر در مورد چگونگی مدیریت اختلالات چربی استفاده کنید.

استفاده بیش از حد از سشوار و اتوی مو

سشوار زدن بخصوص در حالت گرم و همچنین استفاده از اتوهای مو باعث گرم شدن پوست سر می شوند. گرم شدن این ناحیه منجر به فعالیت بیشتر غدد و سلول های موجود در پوست سر و در نتیجه بیش فعالی غدد سبابه می شوند. فعالیت بیشتر غدد سبابه تولید سبوم را در پی داشته و ماحصل آن چرب شدن موها است. حالت دادن موها با سشوار و اتو یک امر طبیعی است اما نباید در استفاده از آن افراط کرد.

رنگ کردن مکرر مو

مواد شیمیایی موجود در رنگ مو ها و اکسیدان آن می تواند عملکرد عادی هورمون های پوست سر و غدد آن را تغییر دهد. موهای رنگ شده به دلیل اینکه این مواد شیمیایی را همواره با خود دارند به عنوان یک عامل تحریک کننده غدد محسوب می شوند. در نتیجه این عامل می تواند منجر به ترشح بیشتر غدد چربی و چرب شدن موی سر گردد.

راهنمای خرید لوازم آرایشی

جلوگیری از چرب شدن موی سر

مواردی که در ادامه ارائه می شود صرفاً پیشنهاداتی است در جهت مراقبت از موی سر و جلوگیری از چرب شدن آن :

  1. در صورت امکان هر دو هفته یکبار موهای خود را قبل از شستشو با شامپو ، با سرکه سیب آبکشی نمایید. این کار میتواند فعالیت غدد چربی ساز پوست سر را متعادل نماید.
  2. همیشه از شامپوهای ملایم و مخصوص موهای چرب استفاده نمایید. چرا که این محصولات حاوی آنزیم های کاهنده چربی پوست و چربی زدایی بافت مو هستند.
  3. استفاده از شامپوهای درمانی نیز بسیار مهم بوده و می تواند تاثیر بسیار مثبتی در کنترل چربی موی سر داشته باشد. چرا که این شامپوها قدرت پاک کنندگی و درمانی بسیار بالایی دارند و در کنترل فعالیت غدد ترشح کننده چربی بسیار موثر هستند. اما برای اینکار حتما از یک پزشک پوست و مو مشاوره بگیرید.
  4. همانطور که گفته شد عامل گرما خود میتواند به عنوان یک دلیل مهم در تحریک غدد پوست سر و فعالیت بیشتر غدد ترشح کننده چربی گردد. در نتیجه سعی کنید موهای چرب را با آب ولرم شستشو دهید.
  5. یک رژیم غذایی مناسب را برای خود انتخاب نمایید. مصرف مواد غذایی سالم در کنار نوشیدن آب به مقدار کافی، می تواند کمک زیادی در شادابی موها و کاهش چربی آن نماید. برای رژیم غذایی مناسب جهت کاهش چربی پوست می توانید از راهنمایی پزشکان تغذیه استفاده نمایید.
  6. ورزش را در برنامه روزانه زندگی خود قرار دهید. این امر منجر به خون رسانی منظم به سلول های بدن شده و فعالیت آن ها را متعادل و منظم می نماید.
راهنمای خرید لوازم آرایشی

قطعاً با کسب آگاهی و رعایت مواد ذکر شده ، میتوانید در کاهش میزان چرب شدگی موهای خود گام موثری بردارید. سعی کنید نکات مذکور را برای چند هفته به طور منظم رعایت نمایید تا نتیجه نهایی که داشتن موهایی شاداب و خوش حالت برای شماست حاصل شود.

شرکت آرایشی لگراند با هدف ارائه سلامتی و زیبایی به شما مشتریان محترم، سعی نموده است همه فعالیت های خود را در راستای خدمت رسانی و عرضه با کیفیت ترین محصولات آرایشی ، به انجام رساند.

ما در کنار شما هستیم تا یک آرایش حرفه ای را تجربه نمایید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.