مقالات آموزشی آرایشی لگراند

خواص آلوئه ورا و کاربردهای درمانی آن

خواص آلوئه ورا و کاربردهای درمانی آن

خواص آلوئه ورا و کاربردهای درمانی آن

آلوئه ورا گیاهی است که بیشتر مردم با آن اشنایی نسبی دارند و یا نام آن را شنیده اند. گیاهی است بسیار پر خاصیت که از آن در بسیاری از صنایع اعم از آرایشی و بهداشتی و درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. زادگاه اصلی آن را میتوان مناطق گرمسیری و خشک بخصوص هند و آفریقا را نام برد. در سال های اخیر با انجام تحقیقات متفاوت بروی خواص آلوئه ورا و کاربردهای درمانی آن و روشن شدن تاثیرات دارویی آن، صنعت تولید و فروش آن نیز رونق گرفته و تبدیل به یکی از تجارت های روز دنیا شده است.

آلوئه ورا از خانواده گیاهان لیلیاسه و با برگ هایی مثلثی ، ضخیم و بلند ، دندانه دار یا خاردار در کناره ها تاحدودی شبیه به کاکتوس است و برگی گوشتی دارد. این گیاه جزو گیاهان آبدار خشکی زی محسوب می شود. رنگ سبز دل ربای آن ، زیبایی این گیاه را دو چندان کرده است. مهم ترین قسمت این گیاه قسمت داخلی برگ های آن است که حاوی ژلی ارزشمند است که خاصیت دارویی و آرایشی دارد. این ژل به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های بسیار مفید، برای درمان انواع مشکلات پوستی و گوارشی استفاده می شود.

شرکت آرایشی لگراند در کنار شما تا اطلاعات جامع تری در خصوص گیاه آلوئه ورا ، خواص و فواید آن برای پوست و مو، طریقه مصرف و سایر اطلاعات مرتبط و مفید با این گیاه را در اختیار شما همراه گرامی قرار دهد.

 

شاید علاقه داشته باشید : سریع و حرفه ای آرایش کنید

فواید آلوئه ورا

 در طب سنتی شرقی از آلوئه ورا برای درمان بیماری های پوستی ، آلودگی های ایجاد شده بروی بدن از جمله زخم بستر و عفونت های پوستی، بیماری های قارچی و حتی درمان کولیک یا عمان قولنج استفاده می شده است. اما با پیشرفت های تکنولوژیکی و نمایان شدن مزایای این گیاه ، در صنعت غربی هر روز تولیدات دارویی بیشتری از این گیاه به بازار معرفی و بفروش میرسد.

برگ آلوئه ورا شامل یک قسمت داخلی ژلاتینی است و در زیرپوست آن یک مایع شیره مانندی نیز وجود دارد که شیره آلوئه ورا نام دارد و زرد رنگ است. هرکدام از این دو مورد خواص درمانی بسیار بالایی دارند. و برای تولید برخی محصولات نیز از کل برگ شامل پوسته ، ژله  و سیره آلوئه ورا استفاده می شود.

بسیاری از افراد گیاه  آلوئه ورا را بصورت مستقیم استفاده می کنند به این صورت که برگ آن را تهیه کرده و از پوست یا ژل آن برای درمان ناراحتی های پوستی و مراقبت های پوستی مانند سوختگی، آفتاب سوختگی، التهاب و تبخال و نیز نرم و مرطوب کردن و آبرسانی و تغذیه پوست استفاده میکنند. شیره آلوئه ورا نیز در درمان تنگی نفس ، یبوست و ناراحتی های معده تاثیر بسیار مستقیم دارد.
این گیاه جادوئی سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها ، ساکاریدها، آنتراکینون‌ها، اسیدهای آمینه‌، آنزیم‌ها، لیگنین، ساپونین‌ها و اسید سالیسیلیک‌ها است به طوری که بیش از 75 عنصر فعال و با خاصیت را شامل می شود. از خواص آلوئه ورا و کاربردهای درمانی شگفت انگیز آن می توان گفت که 20 آمینو اسید مورد نیاز بدن و 8 آمینو اسید ضروری بدن را داشته و میتواند نیازهای بدن را برای این آنزیم ها تامین نماید.

ویتامین های آلوئه ورا

آلوئه ورا را میتوان مخزن بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی دانست که مورد نیاز بدن بوده و میتواند نقش دارویی و مراقبتی را بازی نماید. این همه مواد مفید برای رشد و عملکرد و هماهنگی سلول ها و اجزاء مختلف بدن انسان ضروری هستند.

از جمله این ویتامین‌ها عبارتند از:

  • ویتامین‌های  A و E و C که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند مانند
  • ویتامین‌های B12، اسید فولیک و کولین که بر رشد و یادگیری حافظه تاثیر مستقیم دارند
  • آنزیم های کاتالاز، سلولاز، لیپاز و پروکسیداز، آلیاز، آلکالین فسفات، آمیلاز و غیره که هرکدام بر قسمت های مختلف بدن تاثیر دارند از جمله خاصیت دفاعی سلول ها بدن ، هضم غذا و …
  • انواع مواد معدنی و فلزات مورد نیاز بدن همانند آهن، کلسیم، مس، سلنیوم، کروم، منگنز، منیزیم، پتاسیم، سدیم که در تراکم استخوان ، خونسازی و غیره تاثیر مستقیم دارند
  • آنتراکینون  آلوئه ورا که خاصیت ضدیبوستی داشته و در آلوورا به میزان بالایی وجود دارد.
  • آلوئه ورا  شامل اسید های چرب مورد نیاز بدن نیز می باشد
  • هورمون‌های اکسین  که خاصیت ترمیم کنندگی ، رشد و بازسازی و ضدالتهاب پوست هستند
  • انواع قندهای گلوکز و فروکتوزو پلی‌ساکاریدها نیز در آلوئه ورا به فراوانی یافت می شوند

مزایای آلوئه ورا

آلوئه ورا و کمک به هضم غذا

همانطور که گفته شده آلوئه ورا حاوی پلی ساکارید هاست. این مواد تاثیر بسیار مثبتی در رفع مشکلات و اختلالات گوارشی دارند. این مواد به هضم هرچه بهتر مواد غذایی کمک کرده و در دفع عناصر مضر نقش بسزائی دارند. هضم راحت تر غذا ، موجب ایجاد آرامش در اعضاء داخلی بدن شده و سلامت شما را تضمین می کند. بنابراین استفاده از آلوئه ورا برای هضم غذا ، میتواند به سلامت فکری شما منجر شود.

پلی ساکارید های آلوئه ورا میتوانند با تنظیم ترشح اسید های دستگاه گوارش، جلوگیری از تشکیل مخمرهای مضر و تقویت باکتری‌های دستگاه گوارش و تنظیم حرکات روده‌ای در هضم و دفع غذا موثر بوده و می توانند یبوست را برطرف کرده و در درمان سندرم روده تحریک پذیر نقش مثبتی داشته باشند. اگر از بیماری هایی مانند زخم معده، زخم های گوارشی و غیره رنج می برید مصرف آلوئه ورا را در برنامه غذایی خود قرار دهید. قطعاً بعد از گذشت 4 هفته ، تاثر آن را بر بدن خود مشاهده خواهید کرد.

خاصیت تسکین درد آلوئه ورا

اسید سالیسیک موجود در آلوئه ورا همانند یک مسکن قوی عمل میکند. این ماده خاصیت ضد التهابی ، جلوگیری از گرفتگی و ضد دردهای عضلانی، بهبود کشیدگی ماهیجچه ای و غیره را دارد. از جمله خواصل ژل آلوئه ورا این است که مقدار زیادی گلیکو پروتئنی های مختلف را در خود دارد و این ماده از تورم و التهاب و بروز درد در قسمت های مختلف بدن جلوگیری میکند.

خاصیت آلوئه ورا در آبرسانی به موها و پوست سر

اگر در موهای خود احساس خارش دارید! یا اینکه احساس گرم شدن و گز گز پوست سر را دارید! یا اینکه بر اثر مصرف بیش از حد شامپوها و مواد شیمیایی پاک کننده و یا حالت دهنده در پوست سر احساس التهاب داشته و همچنین شوره مشاهده میکنید! خواص آلوئه ورا و کاربردهای درمانی آن براحتی میتواند این موارد را بهبود بخشد.

این گیاه به دلیل داشتن مواد معدنی به خوبی پوست و ریشه موها را تغذیه کرده و به عنوان یک درمانگر طبیعی عمل میکند. ویتامین های A و C و E  موجود در ساختار ژل این گیاه ، موجب تقویت ریشه موها شده و با تقویت ساقه مو ، حجم موها را نیز افزایش می دهند. همچنین ویتامین B12 و اسید فولیک از جمله اجزاء مهم در جلوگیری از ریزش مو هستند و این دو عنصر بسیار مهم در ژل گیاه آلوئه ورا موجود می باشد.

خواص آنتی باکتریال و ضد قارچ آن ، براحتی می تواند شوره سر را از بین ببرد. یکی از مهم ترین ویزگی های آلوئه ورا مرطوب کنندگی و آبرسانی آن است که براحتی پوست سر را مرطوب کرده و از خشک شدن آن جلوگیری میکند. آنزیم ها و آمینو اسید های موجود در ژل آلوئه ورا با پاک سازی سلول های مرده پوست ، موجب جوان سازی سطح بیرونی پوست شده و رشد موها را تقویت می کنند.

ما یک پیشنهاد ساده داریم تا بتوانید از خواص جادویی آلوئه ورا برای تقویت هرچه بهتر موهای خود بهره مند شوید :

  • ابتدا موهای خود را با آب ولرم بشوئید.
  • یک برگ آلوئه ورا را از عرض برش دهید و ژل داخل آن را با استفاده از یک قاشق تمیز خارج کنید.
  • ژل آلوئه ورا را به آرامی بروی موهای خود بزنید. بطوری که ساقه مو و پوست سر بطور کامل آغشته شوند.
  • موها و سر خود را در داخل یک کیسه پلاستیکی نایلونی قرار دهید.
  • و با استفاده از حوله سر خود را بطور کامل بپوشانید.
  • 15 تا 20 دقیقه منتظر بمانید. تا آلوئه ورا بطور کامل جذب موها و پوست سر شما شود.
  • سپس موهای خود را آبکشی نماید

تکرار این عمل به مدت 3 تا 4 هفته بخوبی می تواند مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز پوست را تامین نماید.

خاصیت ضد التهاب و ضد باکتری آلوئه ورا

پژوهش های مختلفی در موضوع خواص درمانی آلوئه ورا صورت گرفته است. وجود اسید سالیسیلیک و آنتی پروستاگلاندین در ترکیبات این گیاه در هنگام بروز زخم و التهابات پوستی موجب خاصیت برادی کنین یا به عبارتی گشاد شدن رگ ها می شود. این عمل باعث جریان بیشتر خون در محل التهاب شده و در نتیجه از میزان درد در آن ناحیه می کاهد. این فعالیت درمانی آلوئه ورا در درمان عارضه ای پوستی ، درمان سوختگی ، اگزما ، زخم های دیابتی کوچک و غیره تاثیر مستقیم دارد. این گیاه در درمان پسوریازیس و سایر مشکلات پوستی موثر واقع شده است. ترکیبات این گیاه با تشدید فعالیت های ایمنی بدن و سنتز سیتوکین موجب بروز فعالیت های ضد ویروسی در بدن می شود.

همچنین وجود لاکتات منیزیم در ژل آلوئه ورا باعث می شود واکنش به حساسیت و هیستامین کاهش پیدا کرده و در نتیجه تحریکات خارشی روی پوست به کمترین میزان خود برسد. PH یا به عبارتی میزان اسیدی بودن ژل این گیاه رقم بسیار نزدیکی به PH بدن انسان دارد. در نتیجه بسیار سریعت از آب جذب پوست و سلول های بدن انسان می شود. وجود درصد بالایی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی فلزی در ترکیبات این گیاه ، آن را به عنوان یک ماده ضد میکروبی تبدیل کرده است. همچنین درصد بالای مواد قندی و آنتروکینون که خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی داشته و در درمان مشکلات پوستی و قارچی بخصوص بین آنگشتان تاثیر بسیار مثبتی دارد.

آلوئه ورا و تقویت سیستم ایمنی بدن

فلز روی از جمله عناصر مهم و تاثیر گذار در سیستم ایمنی بدن می باشد. وجود مقادیر کافی روی در خون می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید. آلوئه ورا گیاهی است سرشار از روی که استفاده از آن می تواند منجر به ایمنی بیشتر بدن شود. همچنین ویتامین C موجود در این گیاه به راحتی میتواند سیستم ایمنی بدن را در مقابل بیماری های مختلف از جمله کرونا ، آنفولانزا و سرماخوردگی تقویت نماید.

کاهش قند خون توسط آلوئه ورا

مصرف آلوئه ورا نیز میتواند قند خون را تنظیم نماید. HbA1c را قند طولانی مدت یا هموگلوبین A1c نیز می نامند و از آزمایش میزان قند خون متصل به هموگلوبین های خون در طول سه ماه به دست می آید. مصرف آلوئه ورا می تواند در کاهش میزان HbA1c کمک نموده و برای بیماران دیابتی مفید باشد. اما ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که مصرف آلوئه ورا به عنوان یک داروی کنترل کننده قند خون تاثیر ندارد. و برای کنترل قند خون باید طبق نظر پزشک و داروهای موجود در بازار اقدام نمود. خواص آلوئه ورا و کاربردهای درمانی آن می توان از ژل این گیاه در طولانی مدت و برای بهبود شرایط و وضعیت قند خون استفاده نمود.

خاصیت جوان سازی پوست آلوئه ورا

پلی ساکارید های موجود در گیاه آلوئه ورا با اکسیژن رسانی و تغذیه پوست باعث تولید سلول های پوستی جدید می شوند.

این ترکیبات موجب رشد و ترمیم بافت های آسیب دیده پوست نیز می شوند. مصرف خوراکی ژل آن می تواند سلول های پوست را از جهت نیاز به مواد معدنی تامین نماید.

همچنین وجود کلاژن و ویتامین E در ساختار ژل آلوئه ورا باعث آبرسانی پوست شده و از پیری زودرس جلوگیری می کند. به عبارتی ژل داخل برگ این گیاه را میتوان یک لایه بردار طبیعی برا پوست قلمداد کرد. و نیاز به استفاده از انواع کرم های تولیدی از این گیاه که تبلیغات بسیاری هم در مورد آن ها می شود نیست. ژل این گیاه را در ورقه های نازک بریده و به صورت ماسک به مدت 20 تا 30 دقیقه بروی پوست خود قرار دهید.

آلوئه ورا سبب بالارفتن قدرت جذب پوست شده و انعطاف پذیری آن را بالا می برد. وجود کلاژن های مختلف و ویتامین E در ژل آلوئه ورا باعث بالارفتن الاستیسیته و نرمی پوست می شود. در نتیجه بعد از آن استفاده از ژل آلوئه ورا متوجه نرمی پوست صورت خود خواهید شد.

در کنار مصرف آلوئه ورا برای محافظت و جوانسازی پوست، می توانید از محصولات آرایشی استاندارد که مورد تائید سازمان غذا و دارو ایران است نیز استفاده کنید. نمونه این محصولات کرم پودر شیشه ای لگراند است، محصولی که با ایجاد یک کاور یک دست و صاف علاوه بر اینکه موجب زیبایی پوست شما می شود به عنوان یک آبرسان عالی ، موجب مرطوب نگه داشته شدن پوست شما خواهد شد. همچنین ویتامین های E و F موجود در این کرم آرایشی ، به خوبی پوست را تغذیه کرده و موجب جوانسازی پوست خواهند شد.

مصرف گیاه آلوئه ورا

در پایان باید عنوان کنیم که گیاه آلوئه ورا توسط بسیاری از آزمایشگاه ها پزشکی و زیبایی و همچنین تولید کنندگان محصولات غذایی به عنوان یک محصول با اهمیت و عالی معرفی شده است که استفاده علمی از آن می تواند هم در درمان مشکلات بدن و هم در بحث زیبایی و آرایشی نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. اما برای حصول نتیجه مناسب ، باید راه های صحیح استفاده و کاربرد آن را فرا گرفت. تهیه و تولید انواع ماسک های صورت و مو ، میتواند شما را در داشتن پوستی لطیف و جذاب و همچنین موهایی پر پشت و براق یاری نماید. یا استفاده مواد غذایی تولید شده از آلوئه ورا می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و همچنین در درمان بسیاری از بیماری های گوارشی از جمله یبوست و یا هضم هرچه بهتر غذا کمک نماید.

ویتامین ها ، فلزات معدنی مورد نیاز بدن و آنزیم های موجود در این گیاه از جمله خواص آلوئه ورا و کاربردهای درمانی آن است که هر کدام به خوبی میتواند نیاز های بدن را تامین نماید. اما در کنار این مزایا ، استفاده بیش از حد فراورده های این گیاه بخصوص شیره آن ممکن است که عوارضی به همراه داشته باشد. بخصوص اگر بیمار های مزمن یا بواسیر دارید و یا دارو های مرتبط با ناراحتی های قلبی مصرف میکنید ، قبل از مصرف آلوئه ورا حتما ، با پزشک خود مشورت نمایید.

شرکت آرایشی لگراند به عنوان تولید کننده با کیفیت ترین محصولات آرایشی ، هدف خود را اطلاع رسانی و ارائه اطلاعات جامع در خصوص انواع محصولات زیبایی و مراقبتی پوست قرار داده است. تا شما بتوانید بهترین استفاده را از تجارب ما داشته و یک زندگی سالم همراه با زیبایی را تجربه نمایید. محصولات تولید این شرکت با اخذ تائیدیه از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ، توانسته است در کنار نزدیک به ده سال سابقه کاری این شرکت ، از محبوبیت بالایی در بین مشتریان برخوردار گردد. همچنین شما میتوانید در پیج اینستاگرام لگراند عضو شده و از انواع جشنواره ها و فعالیت های ما با خبر شوید.


با محصولات آرایشی لگراند، حرفه ای آرایش کن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.